In
cougnoû.
(
parler de Marchienne-Docherie)
Tout
l' monde sét bén ç' qui c'èst qu' d'in cougnoû. Anfin, on-a
s'n-idéye la d'ssus.
Surtout
qu'in cougnoû, ça n' si wèt qu 'in côp par-an, ô Nowé; mins ça
vout dîre branmint d'afêres.
Oyi,
dj'ètind dès cins dîre : « Ba, in cougnoû, ç'
n'èst qu'in boulot d' pôsse, mîs dins l' foûr du
boulindjî. C'è-st-in pwin qu'a èn' ôte forme, c'èst
tout ! »
Distrompèz-vous ;
in cougnoû, c'èst bén ôte chôse qui çoula. Minme poul
boulindjî.
Pace
qu'i s' souvént di sès cougnoûs d'èfant, pa côp quasimint t'ossi
grands qu' li ; èt di tout l' pléji qu'i r'sinteut an lès
sèrant conte di li.
Asteûr
quand i prèstit dès cougnoûs, i mèt d' dins bén ôte chôse qui
dèl sciynce di boulindjî. Pou couminchî, il-a sogne di mète lès
« cacâyes » a leû place; èl pus lôdje ô mitan, al
boutroule èyèt lès deûs p' titès a chakeune des tièsses .
Èt après, i sogne èl
cûtéye co mieus qu' d'abutûde ; c'èst ça qu'on n' wèt nén
souvint dès cougnoûs trop cûts. I lès survèye an s' rap'lant dès
Nowé d'èfant...
Pou
in p'tit tchot, èl cougnoû qu'i trouve dilé s' lit oudoubén sul
tâbe dèl cûjène, an s' luvant, c'èst ça l' mirake du Nowé.
Bén
seûr, pou couminchî, in cougnoû c'è-st-ène saqwè d'bon a
mindjî, avou du cacao èt du bon bûre bén plaqui.
Putète què
pour lî ètou, c'èst pus' qui çoula in cougnoû.C'èst putète èl
pètit frére, èl pètite cheur qu'i n'a nén ; oubén, èt
pouqwè nén, l' pètit jésus qu'il-a vu mète, an croye, dins l'
crèche, èl vèye a mèniût.
Èt,
mindjî l' cougnoû, poul cén qu' c'èst s'n-idéye, c'èst p' tète
èl vrèye comunion qu'ès-st-an trin di s'fé sins qu'on s' dè
rinde compte. S' reut-i pou ça qui ça cheune si bon èt qu'on d'
jène souvint an silance...
Gn-a
nén dandjî d'yèsse èfant pou vîr voltî in cougnoû. Pou lès
céns qu'èl vîye a lèyi tout seû, in cougnoû sul tabe, ô matin
du Nowé, c'èst come si c'asteut 'ne saqui qu' ariv'reut dins l'môjo
èt qui fét qu'on n' si sint pus si mérseû ç' djoû-la.
Mins
d'vant qu'i n'arive a tâbe, on-èst pa d'vant l' vitrine du
pâtissièr ; on r'wéte, on chwèsit l' cougnoû qu'on va
ach'tér ; èt, quand on vûde du boutique, on-a bén sogne di
n' nén l'frochî, di n'nén l' câssér.
Rarivè, on l'installe, on
admire lès « cacâyes ». Èt,
môgré qu'on sét bén qui c'èst s' dèstinâcion, c'èst tout
douç'mint qu'on couminche a l' discôpér, come s'on cacheut a-n-nén
lyî fé mô.
Mins
qu' ça fuche pou n'importe qui, in cougnoû c'è-st-ène fièsse ô
mitan d' l'iviêr qu' agne a no pia.
C'èst Nowé, c'èst l' néssance
èyèt l' Nouvèle anéye qu'arive. Lès pwènes sont rapôjîyes pou
in momint ; èyèt surtout, l'èspèrance èrvént a tèrtous.
C'èst
tout ça in cougnoû.
Èyet,
crwèyèz-m', c'èst bén pus qu'in vulguère boulot d' posse qui l'
boulindjî a mîs dins s' four pou no pléjî a tèrtous.
Emile
VAN ALST
in « Du coutou du Nowé »
*S'apinse ô cougnoû, gn-a pus d'idéyes dins deûs
tièsses qui dins yeune.
*
* Ô preumî rèvèyon d' Nowé,
gn-aveut nén in tchat;
tout djusse in boû èt in bôdèt.
Èl père Nowèl, c'è-st-in malén; i vint 'ne vintène di djoûs après qu' Sint Nicolas a ramonè toutes lès tchèminéyes.
Pierre FAULX ( Jumet)
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