An
France, ène pôve feume, qui s’ vôrén d’ ome a batu dès-anéyes
d’
asto, a stî condan.néye a dîj ans d’ prîjon pou l’ awè tuwè,
tél’mint
qu’èle d’aveut s’ sô di yèsse flayîye tous lès djoûs a
r’toûr di
bras.
Il-a falu qu’avou sès fîyes, èle dispinse ène masse di liârds
pou
dalér
an-avant, pou qu’anfin, ô bout d’ quatre ans, èl présidint lyi
fèye
grâce,
djusse deûs djoûs d’vant l’ nouvèl an. Èyèt co : ène feume
di lwè
a
trouvè a r’dîre paç’ qui « ç’ asteut foute dju èl travay
dès-avocats èyèt
dès
jûjes », s’apinse a lèy. Dji m’ dimande bén si èle dîreut
l’ minme si
ça
s’reut s’n-ome qui l’ âreut batu come plâte, pou in-oyi ou
pou in
non,
tous lès djoûs, dispûs l’ cén di s’ mâriâdje ?
A
costè d’ ça, on cwince dès djins didja fôrt bén conus dèl
djus-
tice.
Is sont-st-a leû cénquième mwés côp. On sét bén qu’is sont
co
pus
dandj’reûs qu’èl diâle. Môgré tout, on l’s-èrlache
deûs-eûres après,
djusse
èl tins di lieû d’mandér dès contes.
«
I gn’ a pus pont d’ places dins lès prîjons ni dins lès-iscoles
di corèc-
sion
», parèt-i !
On
l’s-èrmèt an lîbèrté adon qu’ i-gn-a fôrt a gadjî qu’is
s’ aprèss’nut
a fé in co pus mwés côp ! Come d’èfèt, deûs djoûs pus târd,on
l’s-èrcache paç’ qu’is sont passès a l’ake ! Èç côp ci,
is-ont tuwè dès vîyès
djins, viyolè in-èfant, ène feume qui r’vèneut di s’ travây
ou qu’aveut
l’ abitude di couru ène dimi-y-eûre tous lès djoûs.
Is-ont
brotchi avou
in camion d’ssus dès pôjêrès djins qui ’stîs al fièsse.
Is-ont satchi dins
l’ foule avou in fusik a rèpèticion, quand ça n’ èst nén s’
fé èsplôsér
dins ’ne sale di spèctake, èyèt n’ impôrte èyu ç’ qui
i-gn-a dès djins
rabind’lès.
Tél
côp, adon qu’ is sont r’cachis, a çu qu’on dit..., is
d’meur’nut
dès
mwès d’ asto a leû môjo ; is s’ pourmwin’nut minme dissus l’
tchumin,
sins qu’èl police èyèt leûs vijins ni s’ dè rindîche
conte... Leûs
fréres
èyèt leûs parints n’ avît jamés r’mârqui in cand’jmint
d’atitude
ni
ène ôte façon d’ pinsér èyèt d’ pârlér. Si on n’ crwèt
nén ç’tèle la, is
vont
nos dè stitchî ène ôte !
Co
mieus ! Ô pus moûdréls qu’is sont, ô pus ́ di drwèts qu’is-
ont
! Insi, is-ont l’ drwèt di d’meurér moyas quand is pass’nut ô
tri-
bunâl,
a tél pwint qui, minme leûs-avocats d’ont leû sô, paç’ qui,
s’is
n’
voul’nut rén dire, i gn’âra jamés moyén d’ comprinde comint
ç’ qui
leûs
nouvias mésses ont fét pou lès rinde ôssi wargnas ́ èyèt
timbrès,
su
si wére di tins ? !
S’is
n’ voul’nut nén yèsse rèvoyis dins l’ payis èyu ç’ qu’
is-ont
foutu
l’ mârgaye pou passér an jûj’mint, is pouv’nut r’fusér;
on s’ ploye
a
leûs quate volontès...
Pa
d’vant leûs crimes èyèt leûs cârnâdjes, dès-omes di lwè ont
pinsè
qu’i fôreut lieû r’ssatchî èl nacionalitè du payis. È bén,
ç’ n’èst
nén
a crwêre, i-gn-a co dès céns ô gouvèrneumant èt dins lès-organ-
ismes
di disfinse dès drwèts qui n’ voul’nut nén ! Pouqwè ?... C’
èst
yeûs
́ qui dîj’nut al tèlèvision èyèt su Intèrnèt ́ qu’is n’
ont pont d’
rèspèt
pou nos payis, pou nos lwès, pou nos crwèyances, pou nous-
ôtes.
Pour yeûs ́, nos ’stons tèrtous dès mècrèyants paç’ qu’
on n’ vout
nén
vikî a leû môde.
Is
n’ ont d’ rèspèt pou rén ni pou pèrsone, d’ayeûrs ! Adon,
pusqu’is
sont si mô pinsants pou l’ payis èyu c’ qu’ is-ont vu l’
djoû, qui
lieû-z-a
donè a mindjî, qui lieû-z-a donè èl moyén d’ dalér a scole
pou
aprinde
in mèstî, ou bén qui lès-a scapè dèl misére du payis d’ èyu
ç’
qu’
i gn’ a wére, is-ont d’vu r’luvér l’ dache... is n’ ont
nén a profitér dès-
avantâdjes
èyèt dès drwèts dès payis civilisès qu’is wèy’nut si mô
èvî !
Intrè
nous, i lieû fôt tout d’ minme awè tcheû saquant côps al
valéye
dèl bèrce èyèt d’ssus leûs tièsses pou crwêre qui c’èst
tél’mint
mieus
èyèt pus bia dins leûs payis èyu ç’ qui lès djins crèv’nut
l’ mis-
ére,
qui leûs mésses, co pus sots qu’yeûs ́, ont tout distrût, èyu
ç’ qu’i
gn’
a pus qu’ dès monchas d’ cayôs èyèt dès rwines.
Pusqu’i
gn’a qu’ ça qui lieû fét pléji : ès ́ fé pèri pou dalér
râd’mint
r’touvér
leûs sèptante deûs couméres dins leû paradis, qu’is dalîche
ès ́
tuwér
dins leûs contréyes qu’is wèy’nut tél’mint vol’tî, èt
qu’ is nos lèyîche
tranquîyes
pâr ci ! On n’ dè pout rén s’is n’ sav’nut nén vîr dès
djins con-
tints,
s’amûsér èyèt rîre a sclats, s’is n’ sav’nut rén vîr
di bia.
Ça
n’ èst nén a nous-ôtes a candjî nos-abitudes !
A
costè d’ ça, on fôrce dès djins a s’acusér dès môs qu’is
n’ont nén
fét,
tél’mint qu’on flaye dissus sins r’lache, niût-èt djoû. On
n’ tént nén
d’dja
conte di tout ç’ qui prouve leû-n-inocince. I fôt in coupâbe !
Èt
come
is-ont ’ne saquî a disgouviène...
Môrts
èscrans èt afwèblis, on lieû fét signî dès papîs qui vont
lès-
èvoyî
ô prîjon dès-anéyes d’asto, djusqu’ô momint qu’èl vré
coupâbe va
yèsse
discouvru, lontins après.
Ène
ôte indjustice : dès djins qui sont dès vrés boûrias avou leûs-
èfants,
qui lès tûw’nut a fôce di lès bate, di lès privér d’ mindjî
èt di n’
nén
lès sognî, on l’s-èrlache après ène gârde a vûwe ou après
deûs,
trwès
mwès d’ prîjon. On lieû trouve dècirconstances
atténuantes
:leû-n-èfance
maleureûse, èl peû d’ leû nouvia galant... come si ça
s’reut
dès bounès résons pou fé passér s’ grogne dissus dès-èfants
!
Dès-ôtes
qui roûl’nut sins pèrmis èt qui tûw’nut dès djins, paç’
qu’is-ont
bu saquants vêres di trop, sont ètou léchis an lîbèrté.
Â
mins,c’èst
vré ! C’èst l’ fiyoû du mayeûr...
Qwè
dis ́ on ? T’apèles ça dèl djustice, twè ? On dîreut qu’èle
ni fét
quasimint
rén pou pûni lès tièsses a mwés vices èyèt lès-inspétchî d’
fé
leûs mwés côps. Mins, èle ni lache nén d’ èdvintér dès
radârs toudis
pus
pèrfècsionès pou sawè t’ foute in procès si tu dispasses d’in
pwèy
èl
vitèsse ôtoriséye, çoula, pou rimpli lès késses di l’ètat.
Lès
céns qui gangn’nut dès liards a l’iscoupe èt qui fristouy’nut
pou
dè muchî l’ trwès quârt, quand lès contribucions lieû
tchèy’nut
d’ssus
lès rins, is sav’nut toudis bén trouvér dès-omes di lwè avè
qui
ç’
qu’is sont bén camarâdes, pou fé tchér ́ l’ afêre, pou qu’
is n’ fuchîche
nén
condan.nès come is duvrît l’yèsse èt qui ça n’ fuche nén
scrît dins
leû
câsièr judiciére !
Mins
twè, roublîye di dèclârér dîj eûros, tu vas vîr lès miséres
qui tu
vas
awè èyèt lès dîjènes di miyérs d’eûros qui tu d’vras
dalér r’pôrtér !
Il-èst
grand tins qui lès djins qui sont-st-ô pouvwêr pinsîche
sérieûs’mint
a qwè ç’ qui ça vout dire èl mot « djustice », ey’ a l’
apliquî
come
i s’ dwèt, sins parcialitè. Èt qu’is donîche ètou l’ègzimpe
an r’wé-
tant
a toudis d’meurér bén drwèts dins leûs botes, sins fé yeûs ́
min-
mes
çu qu’ is disfind’nut ôs-ôtes !
Dominique VANDERSTOKEN
walon d’ Djumèt (Jumet
)
dalér
an-avant : aller en appel/ s’apinse a lèy (a li) : à son avis/
rabind’lès : rassemblés/ moya : muet
.
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zûnâdje(s)